Expeditie Langtang Himalaya Nepal 2012

Terug in Kathmandu

Vanmorgen zijn we vertrokken uit onze laatste lodge in Chisopani en een 11 km lange afdaling gemaakt richting Kathmandu, dwars door de jungle van het nationaal park. En inmiddels zijn we weer in Kathmandu en hebbnen geluncht nadat we waren herenigd met de vrouwen van Hans, Ad en Jan sr. Ons oorspronkelijk plan om vrijwel dagelijks de weblog te verversen is mislukt omdat we gewoonweg geen internetverbinding hadden, da's Nepal, dus gewoon pech. Ook de stroomvoorziening was niet best, dat kwam dan weer door de onweersbui van 26 maart. die de hele regio zonder stroom zette. Daardoor liepen onze telefoons leeg en ook de batterijen/accu's van de fototoestellen hadden daar last van. We hebben een prachtige trekking gehad. We trokken door dichte bossen en ruige gebergten. In Gosainkund (4400 m. ) was \t ijzig koud. De lodge kierde aan alle kanten en ramen sloten maar half. het onweerde en sneeuwde en de stroom viel weg, het water was bevroren (geen tandjes poetsen) en het hout voor de kachel was op. Oplossing: om 19.00 naar bed met thermo-ondergoed en bandada (=hoofddoekje voor stoere mannen) op het hoofd. Hoe primitief....maar ook gewoon stoer/spannend/primitief.... De nacht hebben we al bibberend doorgebracht....Dat slechte weer gooide wel roet in 't eten want het programma voor de volgende dag gaf een vrije dag die we zouden besteden om de prachtige meren van Gosainkund te verkennen en om de Suray-piek van 5100 m. te beklimmen. Maar die top was teveel besneeuwd volgens onze sherpa's en die lodge nodigde ook niet uit om een tweede nacht door te brengen. Dus hebben we besloten om richting de Laurebina-pas te gaan en die ochtend hebben we deze overgestoken op 4620 m. en werden getracteerd op een verbijsterend mooi uitzicht en een al even mooie afdaling naar de volgende lodge. De afgelopen dagen zijn we steeds meer in hoogte gezakt en elke dag was weer verrassing qua landschap, begroeiing en de Nepalese bewoners. Gisteravond hebben we afscheid genomen van onze dragers Prem, Kancha en Kadar, de sherpa's Keshab en Suray en onze sirdar (hoofdgids) Prakash. Afgelopen nacht hebben we met weemoed afscheid genomen van het slapen in de inmiddels zo vertrouwde slaapzak en hoeven we onze rugzakken niet meer dagelijks in te pakken want vanaf nu verblijven we weer in het comfortabele hotel ' Kathmandu Guest House'. De techneuten doen hun uiterste best om foto's op deze site te krijgen, hopelijk lukt dat... Vanuit Kathmandu een hartelijke groet van Jan jr. Jan sr. Hans, Victor, Ad, Henk en Ruud. Overigens: we zijn zeer blij met alle leuke/lieve reacties van jullie op onze weblog...

willem en petra

Hallo Ruud,en reisgenoten.
Wat een mooie tocht hebben jullie gemaakt. Geniet nog even de laatste dagen van al het mooie daar en rust lekker uit in jullie hotel.Wij zijn reuze benieuwd naar alle foto's en verhalen. Tot gauw! groetjes Willem en Petra

Sander

Hey Mannen,

Welkom in de bewoonde wereld, goed te horen dat jullie een goede en veilige trip hebben gehad. Ben heel benieuwd naar de foto's.

Grt Sander Koele

Mark

Dat klinkt harstikke goed! Daar de echte natuur meegemaakt, dat maakt een reis mooi ;-) Veel plezier nog!

Hittjo

Wat klinkt dat allemaal geweldig. Vooral dat " Verbijsterend mooi uitzicht" maakt nieuwsgierig. Veel plezier nog met jullie allen en groet, Hittjo

Jan

Welkom terug in goede gezondheid! Verheug me op de foto's. Vergeet aub niet het mooie weer mee te nemen.

Elly kuipers

Ik begrijp uit de verhalen dat jullie hebben genoten
Welkom weer in de toch weer iets veiligere wereld.
Ook geweldig om te horen dat alles goed is met jullie.
Groetjes aan Yolanda

gerrit dijkhuizen

Beste mensen en Hans
Bedankt voor de jaloersmakende tekst en foto's
Hopelijk kun je ook weer genieten van het stukje natuur dat je vanuit Nederland is komen opzoeken (vrouwen heet dat geloof ik)
Nog veel plezier met de afwikkeling en een goede thuisreis
Groeten
uit Enschede

Ed Koster

Beste mannen,
Mooi dat alles naar de zin was. Zelfs de kou en het mindere weer op de vrije dag wordt later een mooi verhaal. We zijn benieuwd naar de foto´s en de verhalen.
Geniet nog lekker na van jullie dromen over de prachtige reis!
Isa, Janny en Ed

Wyanne

Dag allemaal,
Welkom terug in de bewoondere wereld! De eerste verhalen en beelden smaken naar meer, Jan-Sjoerd voor jou ook? Ben benieuwd naar je ervaringen!
Veel plezier komende laatste dagen, doeg, Wyanne

Nyne

Hallo opa Jan,
Wil je mooie foto's erop zetten maar ook filmpjes?
Wil je ook foto's van jou maken zonder hoed op?
Is er ook een televisie in dat huis op de berg? En kan je daar ook ijsjes eten? Loop je ook in de avond?
Groetjes van Nyne

Daniela Koele

Gefeliciteerd met een mooie tocht! Geniet nog even van Kathmandu, de stad waar je zomaar verliefd op kunt worden vanwege de overstelpende schoonheid. Hier is alles oke, houd het daar ook oke en safe! Liefs, Daniela, Egbert, Goran

Eric

Stoere mannen die genoten hebben van alles, de uitzichten, de ontberingen, het primitieve en nu al weer een stukje luxe, geniet nog van jullie tijd en voor straks welkom thuis. Ik wil de verhalen horen en de foto 's zien. Goede reis terug. Sportieve groeten, Eric Last. ;)

Dick van Boven

Wauw, wat een prachtige avonturen en mooie beschrijving van alles. Veel plezier en doorzettingsvermogen toegewenst!
Dick

Wim Zomer

Mooi om te lezen....zal niet meevallen om weer terug te keren in een wereld vol stroom

Bra's

Ik krijg kippevel als ik jullie verhalen lees.
Dit moet UNIEK zijn !
Vraag: kan je op bijna 5000 meter nog een beetje ademen ? Ik neem aan de elke stap een flinke inspanning is.
Geniet van de luxe van jullie hotel, blijf gezond en hopelijk nog vele schitterende en verrassende ervaringen !

elly

super mooi geschreven! ik had er zo bij willen zijn!
wat een onevergetelijk avontuur
veel groeten Elly

anita

Ik ben blij dat jullie er zo van genoten hebben. Maar Ruud ik ben ook weer heel blij als je weer gezond thuis bent.
Geniet nog even van je sportieve avontuur. Succes met het Mountain biken en tot 1e paasdag.
Liefs aan jullie allemaal, ik ben enorm trots op jullie !
Anita XXXX

Lars

Óf er is iemand die heel goed kan Photoshoppen, óf jullie zijn op geweldige plekken op aarde geweest. Onvoorstelbaar mooi! Is er geen markt voor fysiotherapie bij de Sherpa's? Ik denk dat jullie thuis eerst maar eens twee weken in een tentje moeten slapen om af te kicken.
Bandoehimaloh!

Anja

Door omstandigheden een beetje late reactie van mij (sorry Ruud), maar wát een geweldig verhaal en wát een prachtige foto's!! Het is dat je er zo vreselijk sportief en avontuurlijk voor moet zijn, anders zo je zo je koffer (eh..rugzak) pakken. Genieten jullie er nog maar even van, we zijn benieuwd naar alle verhalen als jullie weer terugzijn!

Groetjes van Hans en Anja

Luuk

Wat een mooi verhaal.......

Hans Gr.

Wat een avontuur. Met dit soort uitzichten en die natuur word je wel even stil. Prachtig. Kun je daar ook skieen ? (Hi) Ik kom wel een paar avonden om al je verhalen te horen. Zoiets vertel je niet in een uurtje.
Blijf gezond en goeie reis terug.